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> > > 텍스트 마이닝 기법을 활용한 플랫폼 비즈니스 모델 연구 > > A Study on Platform Business Model Using Text Mining > > > > 팬데믹(Pandemic)에 의한 급격한 온라인 생태계로의 전환과 4차 산업혁명에 의한 기술발전으로 디자인의 역할과 가치는 변화, 확대되고 있다. 특히 온라인 구매에 대한 급격한 수요 증가와 사용자 요구조건의 질적 상승에 따라 전자상거래의 구조적 변화가 필요하다. 이 연구는 전자상거래에서의 구매 결정 과정에 검색 적합도와 구매 만족도를 높일 수 있는 상품추천을 중점으로 텍스트마이닝을 활용한플랫폼 비즈니스 모델을 제시하는 것이 목적이다. 연구방법은 첫째, 빅데이터를 활용하는 비즈니스 모델 분야에 대한 리서치와 현재 파티용품 분야에서 검색 빈도수가 높은 키워드를 분석한다. 둘째, 제품이름이나 카테고리 검색이 아닌 일상적인 산문 언어를 입력, 분석하여 텍스트의 의미를 찾고 구조화시키는 단계를 구상하고 제시한다. 연구결과 첫째, 파티용품 분야의 검색 키워드를 살펴보면 코로나 19 의 영향으로 파티 문화 구조 자체가 변화하고 있었으며 그에 따른 대안이 필요한 것을 찾을 수 있었다. 둘째, ‘텍스트 마이닝’ 기술을 활용하여 제품 검색에서부터 구매에 이르기까지의 사용자의 검색어를 분석하고, 의미를 찾아 적합한 제품을 추천하고, 만족도를 확인하는 상호 소통 가능한 선순환 구조를 제시할 수 있었다. 입력된 사용자의 산문 언어에 디자인 의미를 분석한 예시와 방법은 관여도가 높은 디자인 제품인 파티용품에서 구매 오류를 줄이기 위한 맞춤 서비스에 적합한 구조로 보이며 추후플랫폼 디자인의 활용방안을 마련할 수 있다. 비대면 시대에 디자인 산업의 발전을 위해 이러한 플랫폼 비즈니스 모델 연구는 디자이너가 브랜드를 개발하고 운영하면서 비즈니스 모델에 대한 이해도를요구하는 디자인 산업의 패러다임 변화에도 대응할 수 있다. > > > > The role and value of design are changing and expanding due to the rapid transition to the online ecosystem by Pandemics and technological development by the Fourth Industrial Revolution. In particular, the structural change of e-commerce is needed according to the rapid increase of online purchases and the qualitative increase in user requirements. The purpose of this study is to present a platform business model using text mining, focusing on product recommendations that can enhance search suitability and purchase satisfaction in the purchasing decision process in e-commerce. The research method is: First, research on the business model field using big data and analyze keywords with the high frequency of search in the current party supplies field. Second, it conceives and presents the steps to find and structure the meaning of the text by inputting and analyzing daily prose language, not searching for product names or categories. The result of the study is: first, looking into the search keywords in the field of party goods, the structure of the party culture itself was changing due to the influence of Corona 19, and it was found that an alternative was needed. Second, using the 'text mining' technology, we were able to analyze the user's search word from product search to purchase, to find meaning and recommend suitable products, and to present a virtuous cycle structure that can communicate with each other to confirm satisfaction. The examples and methods of analyzing the design meaning in the input user's prose language appear to be a structure suitable for customized services to reduce purchase errors in party goods, which are design products with high involvement, and a plan to utilize the platform design can be prepared in the future. For the development of the design industry in the untact era, this platform business model study can cope with the paradigm shift of the design industry, which requires designers to develop and operate brands and understand business models. > >
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